فضای مجازی بسیج دانشجویی علوم پزشکی بوشهر

جنگ جنگ تا پیروزی...
فضای مجازی بسیج دانشجویی علوم پزشکی بوشهر

"امّا آنچه نقطه‌ی مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در بسیاری از شهرها کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است."
مقام معظم ولایت ارواحنا فداه

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»

نویسندگان
لیست همسنگران

منشی گری،

«به خانمی جوان، خوش برخورد و با ظاهری آراسته نیازمندیم»

در سال های اخیر، هر خانم جویای کاری، بارها و بارها با این عنوان و عناوین مشابه آن برخورد کرده است. چه بسا زنان و دختران جوانی که با وجود شرایط تحصیلی متناسب و مرتبط، و همچنین تعهد و توانایی لازم وکافی، از یافتن شغل مناسب دور مانده اند که در نتیجه یا خانه نشینی را اختیار کرده اند و فکر کارمند شدن در محیط مورد علاقه اشان را از سر بیرون کرده اند و یا اینکه به کارهایی مشغول شده اند که یا ارتباطی با رشته مورد نظرشان ندارد و یا از لحاظ حقوق و مزایا و بیمه و متاسفانه بعد اخلاقی شرایط نابسامانی دارند.

در سوی دیگر این واقعیت تلخ؛ چند صباحی است اندیشه ی دیگری نیز پا به عرصه جامعه کاری نهاده است که از آن بوی دیگری به مشام می رسد. بوهایی از جنس موج سواری، سوء استفاده و «استفاده ویترینی از خانم ها». که تنها مواردی که در آن ها رعایت نمی گردد، عزت نفس خانم ها، مزایای مناسب برای آنان، احترام به حقوق و شخصیت آنها و حتی جامعه می باشد که به نظر می رسد این مسئله رنگ نوعی آسیب را به خود گرفته که کم کم به سوی از هم گسیختگی و نابودی بنیان جامعه به پیش می رود و تیر مسموم نهایی نیز متوجه خانواده می باشد که زن به عنوان ستون دوم آن؛ خواسته یا ناخواسته در پی نقش آفرینی منفی در این آسیب می باشد.

در اینجا توجه مخاطبین عزیز را به دو گزارش عینی جلب می کنم:

20 ساله است اما برای رسیدن به ظاهر آراسته‌ای که رئیس شرکت از او خواسته آنقدر آرایش کرده که 35 ساله به نظر می‌رسد! مریم منشی یک شرکت خصوصی است. او می‌گوید: «مدتی بود که دنبال کار می‌گشتم. این کار را از روزنامه پیدا کردم. در آگهی شرط سنی قید شده بود؛زیر 22 سال. علاوه بر کارهای اداری، کار آبدارخانه را هم انجام می‌دهم». مریم هنوز بیمه نیست و با حقوق 250 هزار تومانی و با تمام شرایط سختی که دارد سعی می‌کند شغلش را حفظ کند.

«سمیه» کارمند آژانس هواپیمایی نیز تمام تلاشش را می‌کند تا در قالب نقشی که از او خواسته شده فرو رود؛حتی به کمک رنگ و لعاب لوازم آرایش و چاشنی رفتارهایی که خودش هم نمی‌پسندد!

این مثال ها و موارد مشابه گویای این مسئله هستند که سازمان ها، شرکت های خدماتی و فروشگاه ها و ... در آگهی های استخدام شان؛ معیارها و ملاک های لازم خود را به دور از قوانین حاکم بر جامعه اسلامی در نظر می گیرند و مسائل اولیه اخلاقی همچون حجاب و عفت لازم برای خانم ها را نوعی عامل دفعی و ریزشی برای کارمندان شان در قبال مشتری ها می دانند. در صورت گزینش زنان و دختران این چنینی، در واقع ایشان به عنوان الگو به جامعه معرفی خواهند شد که نتیجه و عوارض آن نیز در جامعه کاملا مشخص خواهد بود که فرهنگ برهنگی و بی حجابی و بی حیایی در مکالمات با جنس مخالف و ... روز به روز همچون یک بیماری مسری به دیگران نیز سرایت خواهد کرد.

ما می بینیم که در جامعه روز به روز به تعداد زنان تحصیل کرده و زنانی که سرپرست خانواده های خویش هستند افزوده می گردد که نوعی تهدید جدی به شمار می رود هر چند که اگر در این باره تصمیمات جدیدی برای حفظ عزت نفس زن و جامعه اتخاذ شود و پیگیری های لازم به عمل آید این موضوع می تواند در نوع خود به نوعی فرصت نیز مبدل گردد. پس چه بسا لازم باشد که مسئولینی که داعیه کارهای فرهنگی و موثر رادر جامعه دارند به فکر ارائه راه حل های مناسب در این زمینه باشند.

یکی از بهترین راه حل ها، ایجاد زمینه اشتغال مناسب در محیط های امن و در صورت امکان کاملا زنانه است تا خانم های عزیزی که سرپرست خانواده هستند و یا به کار کردن و حقوق آن نیازمند هستند؛ با عزت و احترام مشغول به کار شوند و با خیالی آسوده به زندگی و ایفای نقش اصلی مادری و همسری خود بپردازند.

 وچه بهتر می شد که اگر دولت، تدبیری می اندیشید که برای زنان خانه دار حقوقی در نظر گرفته می شد تا اصل مسئله به راحتی حل می گردید و زن تمام و کمال در اختیار خانه و خانواده خویش می گردید و دیگر نگرانی از بعد اقتصادی نمی داشت. چه بسا مشکلات زیادی که اکنون گریبان گیر جامعه است، رو به حل شدن می نمودند.

 

مژده خدابخشی

دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی علوم پزشکی

 

 

نظرات  (۱۳)

۰۷ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۰ فدیناه بذبح عظیم
سلام و رحمت
ممنون از حضور...
به جا بود مطلب و مناسب و البته ان شاالله تکمیل شود چون جا برای کار خیلی دارد...
یا علی
پاسخ:
سلام
تشکر
ان شاءالله
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۱۰ منجی منتقم
سلام به نکته بسیار قابل توجهی اشاره کردیدف موفق باشید.
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۰ یک خبرنگار
سلام 
و سپاس از حضور و دعوت شما ...

+ چه متن خوبی بود ...
ضمن اینکه این موضوع تو جامعه ی ما انکارناپذیره ؛ متأسفانه ... !

باید بگم که راهکار خوبی هم ارائه کرده نویسنده ...
اما ...
اما کو گوش شنوا ؛ باز هم متأسفانه ... !
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۶ میثم طاهری
فقط آه
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۱۴ مهدی، قلب تپنده شیعه
سلام علیکم
طیب الله
درد جامعه کاملا بیان شد!ممنون

زنان در دیدگاه اسلام جایگاه مهم و غیر قابل انکاری در پرورش و رساندن انسان به کمال دارند . در واقع نقش زن در جهان بینی اسلام آنچنان مهم است که هیچ چیز دیگری نمی تواند جای آن را پر کند . زن در جامعه اسلامی به عنوان محور و کانون اصلی تشکیل خانواده شناخته می شود .

خانواده جایی است که در آن زن و مرد به آرامش روحی و روانی دست پیدا می کنند و فرزندان تربیت ها و اولین آموزه های خود را پیرامون محیط زندگی از آنجا برمی گیرند . به عبارت بهتر مهمترین نهاد اجتماعی که محلی برای پرورش نسل بشر است توسط زنان شکل می گیرد.

از سوی دیگر زن مسلمان هیچ گونه محدودیتی برای کار در بیرون از خانه با حفظ پوشش های اسلامی ندارد. مقوله حجاب یا پوشش و استتار بدن به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود و بی نیاز از تعدیل است. 


درپناه خدا باشید
یا ارباب مهربانی ها(مهدی عج)

پاسخ:
سلام
تشکر از نظر ارزشمند شما
آدم نباید هر جایی بره کار کنه حتی اگه مجبور باش
شاید بعضی ها فحش بدن بهم به خاطر این حرفم بذار بدن
چون آسیب های روحی این قسمت از زندگی در آینده آدم رو می کشه
سلام
خدا قوت ...
ممنون ...
سلام
با اجازه لینک این مطلب شما در بخش لینک های مفید «صالحات» قرار گرفت.
پاسخ:
سلام علیکم
تشکر
جزاکم الله خیرا
سلام.
اگه پیش فرض بحثمون " خانم های عزیزی که سرپرست خانواده هستند و یا به کار کردن و حقوق آن نیازمند هستند"، باشه، بحث قابل قبوله و متن بالا، پذیرفته.
در مورد حقوق به خانم های خانه دار هم، مخالفم و پیشنهادم:
فراهم کردن شرایط کاری مناسب برای همسران خانم های خانه دار(شوهرانشان). که اگه مردی خوب کار کنه و از کارش هم راضی باشه، هم خانم خانه دارش به دنبال کسب درآمد نیست و هم نقش مادری و همسری خودش رو در خونه به خوبی ایفا میکنه.
و یه کار مهم دیگه هم، مقابله با فرهنگ غربی هستش که سعی داره علاوه بر تغییر جایگاه زن و مرد تو خونه و خونواده ها،شغل رو به عنوان مسئله درجه یک نشون بده که به فرموده حضرت آقا:
"مسئله اشتغال زنان، مسئله ای درجه دو است."
یاعلی
۰۹ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۲۹ خادم الشهداء
بسم الله الرحمن الرحیم
با پوستر / مناجات بهترین راهبر
به روز هستیم 
حتما تشریف بیاورید
http://ammar-g.blog.ir/
۱۰ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۷ زائر آسمان ...
مسئولیـــــن رسیدگی کنند..
چرا باید در جامعه ای اسلامی کار به این جا ها کشیده شود آیا؟؟
!

۱۰ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۸ زائر آسمان ...
عیدتان مبارکـــ
.
ی
ا
ع ل ی
mah00.blog.ir
۱۶ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۴۴ منجی مهربان

بروزم : قبول داری؟؟!!!

( تغییراتی در اسم وبلاگم دادم،چطوره؟ )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی